استفاده از گلی بورید درکنترل دیابت بارداری وبروز عوارض درنوزاد

استفاده از داروی گلی بورید برای درمان دیابت بارداری با افزایش عوارض در نوزادان متولد شده درارتباط  است.

در طی مطالعه ای که از سال 2000 تا 2011 به طول انجامید، محققان دانشگاه کارولینای شمالی (UNC) به ارزیابی  110 هزار زن مبتلا به دیابت بارداری پرداختند.

دانشمندان زنان بارداری که زایمان دوقلو یا سه قلو داشتند و زنانیکه  از قبل به دیابت نوع  1 یا  2 مبتلا بودند و تمام زنان کمتر از 15 سال و بیش از 45 سال را از این مطالعه  خارج کردند.

در میان افراد باقیمانده، 8.3  درصد از افراد از گلی بورید یا انسولین  برای کنترل  دیابت بارداری  خود استفاده می کردند. نتایج این بررسی ها نشان داد نوزادان متولد شده ازمادرانی که تحت درمان با گلی بورید بودند، بیشتر دربخش ICUبستری شده  و از مشکلات تنفسی رنج می برند و وزن  زمان تولد آنها بسیار زیاد بود.

 به گزارش محققان، استفاده از گلی بورید در طی ده سال گذشته برای درمان دیابت بارداری رشد  سریعی داشته  است، با توجه به این موضوع محققان نیاز به بررسی بیشتر نتایج حاملگی  دراستفاده  از گلی بورید برای درمان دیابت بارداری را یک الویت مهم بهداشتی  دانستند.

 دکتر فانک  استادیار  اپیدمیولوژی در UNCمی گوید: بررسی تأثیرات کوتاه مدت و دراز مدت استفاده  ازاین دارو برای کنترل دیابت بارداری بر سلامت نوزادان بسیار مهم است. او می افزاید: احتمالاً کنترل ضعیف  قندخون در مادرانی که از گلی بورید استفاده می کنند، دلیل بروز عوارض درنوزادان متولد  شده است.

 پرفسور Holtاز دانشگاه ساوتهمپتون درانگلستان می گوید: پزشکان باید تا زمانیکه اطلاعات ایمنی  بیشتری درباره ی مصرف گلی بورید بدست آید سایر گزینه های مناسب را جایگزین تجویز گلی بورید  کنند.

در مطالعه ای که اخیرا منتشر شده است، استفاده از گلی بورید به عنوان یک درمان دارویی موثر درکنترل قندخون برای زنان مبتلا به دیابت  بارداری پیشنهاد شد اما نتایج این تحقیق  که در مجله ی  Clinical Endocrinology and Metabolismمنتشر گردید، نشان می دهد استفاده از گلی بورید برای کنترل دیابت بارداری با افزایش عوارض در نوزادان ارتباط  دارد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/mar/use-of-glyburide-for-gestational-diabetes-linked-to-birth-complications-93260303.html